Oplæg til videre diskussion
Først gennemgår jeg de målsætninger fra modulets læringsmål, som jeg ikke har arbejdet med i blog 1-3.
Vidensmål:
Viden om hvad digitale teknologier betyder for didaktik og læring og - hvordan disse har påvirket skolesystemet, samfundet, undervisningen og læring.- Mulighed for interaktivitet på en mere enkel måde - Eks. Der er mulighed for at alle elever kan svare samtidigt elektornisk,
- Mulighed for mere samarbejde, selv når du fysisk ikke er på samme sted etc.
- Besparelser i samfundet, digital post, virtuel undervisning, etc
Kunne forstå
og reflektere over teorier og metoder om digitale
teknologier i undervisning og læring
Hvilke pædagogisk-didaktiske metoder, der kan være
hensigtsmæssige at anvende ift. brug af digital teknologi i undervisning og
læring? Og hvorfor?
Udfordringen ligger mest i Teknologisk, Pædagogisk viden, fordi It implementeres i en traditionel undervisningsform.....
og ikke at turde noget.....
Herudover er der også den E- Didaktiske model:
http://edidaktik.evidencenter.dk/Model/Model.html
da disse modeller også har det teknologiske aspekt med, som f.eks. Him og Hippe ikke har.
Eleverne vil med Fliped Classroom hovedsageligt arbejde med de lavere taksonomier hjemme og de svære i klassen, hvor jeg kan vejlede, hjælpe og rådgive.
Udfordringen ligger mest i Teknologisk, Pædagogisk viden, fordi It implementeres i en traditionel undervisningsform.....
og ikke at turde noget.....
Herudover er der også den E- Didaktiske model:
http://edidaktik.evidencenter.dk/Model/Model.html
da disse modeller også har det teknologiske aspekt med, som f.eks. Him og Hippe ikke har.
Blooms taksonomi taksonomi -
Eleverne vil med Fliped Classroom hovedsageligt arbejde med de lavere taksonomier hjemme og de svære i klassen, hvor jeg kan vejlede, hjælpe og rådgive.
Hvilke didaktiske og/eller læringsmæssige fordele og ulemper,
der kan være ved brug af digitale teknologier? Ift. forskellige didaktiske
elementer (fx deltagerforudsætninger, arbejdsformer og evalueringsmuligheder)?
udviklingen fra web 1.0 til web 2.0 påvirker anvendelsesmulighederne?
Vi kan jo risikerer, at nogle af deltagerne har meget svært ved IT, det er dog ikke så aktuelt i gymnasiet,udviklingen fra web 1.0 til web 2.0 påvirker anvendelsesmulighederne?
Muligheder for peer evalueringer, mulighed for mere aktivitet hos alle eleverne, eks. de kan lave cases til hinanden etc. samarbejde på kryds og tværs. Individualisering og differentiering. Nogle evalueringer er også blevet mere enkle, eks. i Systimes quiz, den opsamler resultater med det samme på hver elev etc.
Web 2.0 fra ca. 2004
- pædagogisk-didaktiske muligheder, der hævdes være ift. brug
af web 2.0 teknologier
Give lærene bedre undervisningsmuligheder
- Elevdifferentiereing, - transfer, - elevstyring, -
- ressourceanvendelse
Bedre mulighed for at opfylde kravene for god læring, eks.
- Elevdifferentiereing, - transfer, - elevstyring, -
- ressourceanvendelse
Bedre mulighed for at opfylde kravene for god læring, eks.
Hutters
& Lundby (2014, s. 18)
Kunne vurdere
og formidle problemstillinger om digitale teknologier
i en erhvervspædagogisk kontekst
-hvilke konkrete pædagogiske-didaktiske problemstillinger, som
du mener at brugen af digitale teknologier kan være med til at løse?
Manglende motivation, tilgodese forskellige læringsstile, synliggøre elevernes niveau....
Manglende motivation, tilgodese forskellige læringsstile, synliggøre elevernes niveau....
§Kunne
vælge og begrunde valg af digitale teknologier
- hvordan du ville udvælge digitale teknologier til brug i din undervisning – hvad ville du vælge ud fra?
- hvordan du ville argumentere overfor dine elever (og dine kolleger)
Jeg er meget inspireret af Kolp, og enig i mange af hans synspunkter - derfor:
Kolp kombineret med Honey and Mumfords læringsteorier
- hvordan du ville udvælge digitale teknologier til brug i din undervisning – hvad ville du vælge ud fra?
- hvordan du ville argumentere overfor dine elever (og dine kolleger)
Jeg er meget inspireret af Kolp, og enig i mange af hans synspunkter - derfor:
Kolp kombineret med Honey and Mumfords læringsteorier
Ud fra Kolbs læringscirkel bliver det vigtigt hele tiden at tilrettelægge undervisningen og stoffet, så det så vidt muligt kan behandles såvel praktisk som teoretisk. Derudover medfører læringsbegrebet følgende "nye" initiativer:
- En stor grad af deltagerstyring
- Undervisningsdifferentiering
- Personlig lærestil, dvs. den enkelte gives mulighed for at lære på egen måde
- Erfaringsbasering,atelevens/deltagerens egne erfaringer inddrages i vid udstrækning i undervisningen
- Problemorientering, der arbejdes i undervisningen med virkelighedsnære problemstillinger
- Helhedsorientering, stoffet tilrettelægges, så eleven får mulighed for at opleve elementernes indre sammenhæng.
- Kilde: http://www.apro-kom.dk/cm228/
Kompetencemål:
Hvordan du generelt lærer nye digitale teknologier at kende –
hvad kan du selv gøre for at holde dig ajour med udviklingen?
Tager fag som dette digitale teknologier, hvor Hanne underviser, gennem kollegaer, søger på google, kurser, netværksgrupper, følge blogs etc.
Tager fag som dette digitale teknologier, hvor Hanne underviser, gennem kollegaer, søger på google, kurser, netværksgrupper, følge blogs etc.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar