torsdag den 7. december 2017

Blog del 3 - Hvordan har jeg løst denne problemstiling



Blog del 3



I denne del af min eksamensopgave vil jeg svare på -  Hvordan har jeg løst denne problemstiling


Billedresultat for youTube videoVed at benytte Fliped Clasroom, en YouTube video, hvor jeg gennemgår de variable - og kapacitets-omkostningerne i stedet for at gennemgå det i klassen, vil eleverne have mulighed for at se det de ikke helt forstår flere gange og have mulighed for at repeterer det, også hvis de har glemt det, når de laver kahoot. Det giver mulighed for differentieret undevisning.

Ved denne metode er der en sandsynlighed for at flere for forberedt sig hjemme, da det er nemmere at se en YouTube video. og jeg har erfaring for at flere ser filmene en læser tekster.
Eleverne vil med Fliped Classroom hovedsageligt arbejde med de lavere taksonomier hjemme og de svære i klassen, hvor jeg kan vejlede, hjælpe og rådgive.


Problemet med denne envejskommunikation, er hvis eleverne har spørgsmål undervejs. Herudover kan gennemgangen af stoffet på videoen heller ikke tilpasses situationen løbende, som klasseundervisning kan.




Ved at lave en reflektion på Padlet to og to, bliver alle elever aktive, også de stille eller inaktive elever. der er også mulighed for undervisningsdifferentiering, da de både kan reflekterer med billeder, vidioklip etc.
Hvis de arbejder to sammen kommer der rigtig mange opslag, det kan godt være lidt uoverskueligt. Hvorimod hvis de arbejder flere sammen risikerer jeg, at det kun er de dygtige elever der arbejder i gruppen og de andre kan falde fra aktiviteten. Ved at lave det i grupper får jeg også det sociale perspektiv ind.








Ved selv at lave Kahooten, bliver eleverne nød til at forstå konteksten i opgaven, de får begreberne slået fast. Her er det også nødvendigt, at jeg agerer som konsulent og vejleder og specielt hos de svageste af eleverne, verificerer og hjælper med de spørgsmål de stiller i Kahooten.

Ved at dele deres kahoots, får de afprøvet mange spørgsmål af i praksis.  Khoots er også motiverende på mange elever.


Ved at arbejde med alle 4 læringsstilspunkter får eleverne:
 - mere medindflydelse på undervisningen
 - mere selvstyrende
 - undervisningsdifferentiering i forhold til personlig læringsstil,
 - vi arbejder med virklighedsnære problemer, som eleverne kan få erfaringer af
 - helheden får eleven over flere forløb, dette er et udpluk af helheden som jeg refererer til

I følge Kolp,er det på denne erfaringsbasserede måde, rundt i alle 4 læringsstile, vi lærer bedst på

I følge Lewin og Illiris er det ligeledes det sociale i aspekt i læringen der har betydning og det må sige også at være på plads her.

Dette forløb harmonerer ligeledes godt med Hutters & Lundby 2014, Læring der rykker:
  • Mestring, læring og progression
  • Relevans
  • Socialt klima
  • Indflydelse og medskabelse


Er problemstillingerne fra Blog 1 afhjulpet:

  • De forskellige niveauer i klassen afhjælpes ved video, og Kahoot og Padlet
  • Ikke alle tør sige noget i klassen, bliver løst ved at eleverne arbejder to og to i Padlet med hvad de har lært.
  • Nogle har svært ved at koncentrer sig, når jeg gennemgår stoffet i klassen - de får istedet en video, hvor de kan spole, se igen hjemme i fred og ro
  • Læse hjemme er et problem - de får vide,o som flere ser, dog er der stadig nogle der ikke får set den.
  • Ikke alle i grupperne på 4-5 elever laver noget, jeg laver mindre grupper og grupperne i mellem bytter Kahoots. Det giver dog lidt problemer på Padlet, det bliver lidt uoverskueligt.


Ved at jeg benytter disse web 2.0 teknologier, giver det eleverne mulighed for mere brugervenlige platforme, kolaborativ meningsproduktion og peer evalueringer..................
se 2. lektion for mere

Hvordan vil jeg benytte denne løsning fremadrettet i min daglige praksis.


Jeg vil benytte dette forløb, når jeg igen skal undervise i variable omkostninger og kapacitetsomkostninger.

Denne didaktiske metode kræver tid, så jeg vil prioriterer denne undervisningsform  til andre emner, som er svære for eleverne og som egner sig til Kahoots spørgsmål.

Til andre emner som som foreksempel kræver udregninger, vil jeg kunne bruge noget af samme metode, men ændre i metoden under begrebsdannelsen og eksperimentet. Jeg vil med fordel kunne benytte en ThingLink til begrebsdannelsen og til eksperimentetm skal eleverne udarbejde virksomhedscasen i excel, som skal afleveres i Moodle.

Andre gange vil jeg kunne erstatte reflektionen med 5 min. fortælling til sidemanden om hvad eleverne har erfaret/oplevet. Eller med en Dragon app (tale til tekst) på en blog, etc.


Hvordan vil jeg sprede ideen til kollegaer, ledere og andre interesserede.


VØ - Faggrupperum JTP 6

Jeg vil foreslå, at vi på hvert faggruppemøde har et indlæg om digital - erfaringsudveksling. Her vil jeg bl.a. foreslå bloggen/journalen på moodle.

Herudover vil jeg foreslå, at vi til at starte med, at alle lærer opfordres til at ligge et godt digitalt undervisningsforløb ind i den respektive faggruppe ind på Moodle.

Herudover elektronisk opslagstavle på lærerværelset, med digitale erfaringer, nyheder etc.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog del 1 - Læringsteoretiske problemstilling og løsningsforeslag

Blog del 1 Indledning: Baggrund for modulopgaven. Jeg er uddannet cand.merc, har arbejdet mange år som managementkonsulent og udbudskon...