lørdag den 9. december 2017

Blog del 1 - Læringsteoretiske problemstilling og løsningsforeslag

Blog del 1

Indledning: Baggrund for modulopgaven.

Jeg er uddannet cand.merc, har arbejdet mange år som managementkonsulent og udbudskonsulent. Nu har jeg givet mig selv lov til at arbejde med noget jeg rigtig godt kan li, hvor jeg kan mærke, at jeg gør en forskel.

Jeg underviser eliteidræts sportsudøvere i 1. g på HHX i virksomhedsøkonomi på Niels Brock. Det er mit første undervisningsår. Det er meget lærerigt og spændende. Der er 28 og 30 elever i klasserne.

Min læringsteoretiske problemstilling til modulopgaven.

I mine klasser i virksomhedsøkonomi er niveauet forskelligt, nogle er meget interesserede og flittige (dygtige), mens andre stadig er lidt mere umodne, meget teenager med hovedet fyldt af andet end Virksomhedsøkonomi. 

Der er også forskel på hvor meget de forskellige elever tør/har lyst til at sige højt i klassen.
Det vil sige, når jeg spørger om noget, er det næsten altid de samme der svarer.
Jeg vil gerne blive bedre til at kunne udfordre/motiverer alle.

Når eleverne skal lærer begreberne variableomkostninger og kapacitetsomkostninger og at kunne opsætte en resultat opgørelse mister nogle elever koncentrationen, når jeg gennemgår stoffet. Nogle fordi de ikke kan koncentrerer sig i klassen, andre har svært ved at lytte de 15 min jeg gennemgår stoffet, andre lærer bedre på andre måder, nogle kan ikke huske det jeg har fortalt etc.

Eleverne skal have læst på stoffet hjemme inden timen, det kniber noget, med at de har læst til timen.

Efterfølgende skal de løse opgaver i grupper. I den forbindelse er det en udfordring, at få alle i grupperne aktive, det er ofte de samme som styrer pennen og laver det meste. På den måde lærer de mindre flittige ikke så meget.

Nedenfor kommer jeg  med et kvalificeret bud i denne opgave på et didaktisk forløb, der imødekommer problemstillingen og samtidig opfylder kravene i vores læringsplan. 



Løsningen på min læringsteoretiske problemstilling.




Problemstillingen med manglende deltagelse, kan efter min antagelse imødekommes på nogle punkter ved hjælp af digitale teknologier (web 2,0) koblet med Kolps læringscirkel og Honey and Mumfords´s læringsstile. Jeg er inspireret af Kolps tanker om læring.

Blandt andre Dohn & Johnsen (2010) og Carlsen & Krog (2012) peger på, at digitale teknologier, kan skabe motivation hos elever, hvis de bliver brugt på en meningsfuld måde.

David Kolp (1984) udtrykker, at lærerprocessen ikke er ens for alle, individer udvikler en præference for at omdanne viden på forskellige måder. Det vil sige individer har forskellige foretrukne læringsstile.

I følge Kolp vil eleverne lærer mest, hvis eleverne bliver udfordret på alle fire læringsstile, dvs. ikke kun de foretrukne læringsstile.

Derfor vil jeg i mit undervisningsforløb med variable omkostninger og resultatopgørelsen føre eleverne rundet i Kolps læringscirkel i alle 4 punkter. 

Oplevelsen
Jeg starter med Oplevelsen, i følge Kolp har det ikke betydning, hvor man starter. Men i dette undervisningsforløb giver det mening at give information til eleverne først inden de selv skal reflekterer etc. 

Jeg benytter Fliped Learning, har lavet en video på YouTube (Web 2,0), hvor jeg gennemgår stoffet. Videoen ligger jeg på vores undervisningsplatform Moodle i god tid inden timen som lektie. På den måde har eleverne mulighed for at se videoen i stedet for at skulle læse i bogen, nogle elever har behov for at se enkelte passager flere gange og det får der hermed mulighed for. Det giver mulighed for differentieret undervisning. Det er også min erfaring, at der er flere der får set video end læst. 

Denne tilgang giver mig mere en styrende rolle i det didaktiske rum, hvor jeg har mere tid i timen til at fungerer som facilitator og vejleder, jeg kan motiverer dem og fungerer som konsulent, når de løber ind i problemer og vejlede dem mod målet.

Reflektionen
Reflektion skal eleverne udføre vha. Padlet, de bliver bedt om to og to at genfortælle det de har lært på vidioen. De har også mulighed for at se noget igen, hvis de er behov. For undervisningsdifferentiering har de mulighed for at indsætte billeder, videoer, link og eller skrive hvad de har lært i Padlet.

Begrebsdannelsen
Begrebsdannelsen sker ved at Eleverne i grupper på 2 laver en Kahoot til de andre  i klassen. Eleverne får at vide at de skal sikre at spørgsmålene dække alle niveauer i Blooms taksonomi. Hermed får de indsigt i målet for læringen, som er vigtigt i følge Kolp.

Eksperimentet
Til slut bytter vi Kahoots, i grupperne, så eleverne får afprøvet det tillærte i praksis  eksperimentet. På denne måde får eleverne dog ikke afprøvet, det at have en case med en virksomhed og fra dennes data opstille en resultatopgørelse.  Det vil derfor blive en opgave senere. 

Blog
De sidste 5-7 minutter af forløbet, skal eleverne skrive blog, hvad de har lært og hvad der var svært i forløbet. Her vil jeg benytte journal i Moodle, da det er den undervisningsplatform vi bruger på Niels Brock. 

Evaluering
Indimellem vil jeg også lave en Socrative i forhold til undervisningen - for hele tiden at udvikle min undervisning. Ved at evaluerer undervisningen, vil mine erfaringer ligeledes være mere udbytterige for mine kollegaer og ledelsen, når jeg viderebringer dem min erfaring med dette undervisningsforløb.

App med læringsstiltest
Herudover skal eleverne også i et andet forløb prøve appen med læringsstiltesten i hver klasse, så jeg kan danne mig et billede af deres respektive foretrukne læringsstile.

Blog - på Moodle som Journal
Teknologi til samarbejde med mine kollegaer. Jeg vil oprette en blog/journal på Moodle, hvor vi lærene kan skrive erfaringer med digital teknologi og andre ting der kan være relevante for kollegaerne.
Dette kan også være med til at hjælpe mig selv, med at holde mig til ilden i forhold til digitale teknologier. 

Holde mig selv til ilden med digitale teknologier
Jeg har allerede taget nogle af teknologierne i brug i mine klasser. Jeg kan se eleverne synes om det digitale, så det er helt klart med til at motiverer mig til at prøve nyt og bruge det digitale. Jeg siger til mig selv, at det ikke gør noget, hvis jeg prøver noget nyt og det ikke bliver så godt, det er bedre end slet ikke at prøve nyt. Også beder jeg eleverne om hjælp, hvis det er driller.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog del 1 - Læringsteoretiske problemstilling og løsningsforeslag

Blog del 1 Indledning: Baggrund for modulopgaven. Jeg er uddannet cand.merc, har arbejdet mange år som managementkonsulent og udbudskon...